Träning för dig som är äldre

Träning fungerar på samma sätt i alla åldrar. Vi är beroende av rörelse. Håller vi igång underhåller vi våra fysiska förmågor. Vi blir bra på det vi tränar.

Friskis&Svettis Vänersborg erbjuder träning för alla åldrar, otränad som tränad. Här är våra två ingångar till träning för dig som är äldre. Och kom ihåg: Det är aldrig för sent att börja träna.

1. Soft träning - Brett utbud som passar många

Soft är uppbyggande, energigivande och hänsynsfullt utmanande träning. Du har stor möjlighet att anpassa träningen till dina förutsättningar och mer tid att känna in kropp och sinne. Inriktningen Soft finns på flera av våra träningsformer, bland annat Jympa, Spin, Cirkelfys eller Cirkelgym. Kolla vårt schema vilka som är aktuella just nu.

Soft passar dig som känner att vårt ordinarie utbud är lite för tufft och utmanande. Soft är inte bara för dig som är äldre utan också för dig som är ny eller dig som vill träna lågintensivt. Soft passar också för alla som vill ta extra hänsyn till leder och muskler.

2. Och allt annat - En träningsguide för dig som vill ha mer

Du är som alla andra. Och lite äldre. Det krävs inte ett specialanpassat träningsupplägg för dig som är äldre, Friskis&Svettis har ett brett utbud som passar många. Hitta din träningsform och den attityd du vill ha under träningen. Utgå från vem du är och lyssna på din kropp.

Botanisera bland vårt utbud. Testa dig fram. Prata med ledare, tränare och värdar för att hitta en träningsform som passar dina förutsättningar. Här är våra tips för dig som vill träna vårt breda utbud:

sk_3

Träningstips

  • Träna! Lite träning kan göra stor skillnad. Börja försiktigt och leta dig nyfiket vidare.
  • Utmana och visa hänsyn. Med ålder kommer oftast fler saker att ta hänsyn till. Kroppen har sin livshistoria och förtjänar respekt. Men det är inte detsamma som att all träning ska vara försiktig. Hitta balansen.
  • Träna allsidigt. Kondition och styrka är alltid grunden. Addera sedan rörlighet, balans och koordination. Resultaten visar sig på hela hälsoregistret. Träningen ger positiva effekter på nästan allt.
  • Hitta rutinen: Ju äldre vi blir desto viktigare är det att träna regelbundet.
     

Gruppträning

Här finns det verkligen många möjligheter

Jympa
: Vår klassiska helhetsträning. Känner du för en utmaning lite större än Jympa soft? Testa Jympa bas, rejält svettigt och extra skonsamt.
Instruktiva pass: Här finns flera pass både med och utan redskap. Redskapsträning är både roligt och effektivt, välj alltid vikt utifrån din kropps förutsättningar, din ledare guidar dig.
Träna ute: Det finns ett varierat utbud av uteträning. För dig som är äldre rekommenderar vi våra vandringar i första hand. Är de för enkelt? Testa vår löpträning i grupp.

Gym - individuell styrketräning

I gymmet kan du träna först och främst styrka men även kondition och funktionella övningar som ger bättre balans, rörlighet och stabilitet. Vill du träna mycket i gymmet eller ser du styrketräningen som ett komplement till din övriga träning? Vill du träna tufft eller lugnt? Våra instruktörer hjälper dig att skräddarsy ditt träningsupplägg.

sk_4